NOWE INICJATYWY W BABICKIEJ
OŚWIACIE…
CZY NA PEWNO POZYTYWNE?
Szanowni Państwo.
W ostatnim czasie zrobiło się
głośno o nowych pomysłach Urzędu Gminy w Starych Babicach
związanych z oświatą, a konkretnie z przekazaniem niektórych placówek
oświatowych "zewnętrznemu operatorowi"
- pomorskiej fundacji Pozytywne Inicjatywy (PI) z siedzibą w Pucku.
W styczniowym numerze Gazety
Babickiej ukazał się artykuł o spotkaniu,
jakie odbyło się 15 stycznia w Urzędzie Gminy Stare Babice.
Wspomniana "fundacja stworzyła ofertę dla nowej szkoły w Zielonkach" czytamy, "i
jej prezentacji dokonała na spotkaniu".
Ściślej mówiąc na spotkaniu zaproponowano uruchomienie od września br. jednego
oddziału
(pierwszej klasy szkoły podstawowej) w wydzielonej części istniejącego gimnazjum
w Koczargach Starych,
ale jak widać przyszłościowo myśli się również o budowanym obiekcie w
Zielonkach.
O samej fundacji, prowadzonych
przez nią placówkach oświatowych,
procesie przekazania jej nowo wybudowanej szkoły w Gdańsku,
jak również procesie sądowym możemy poczytać w wielu miejscach w sieci:
http://www.gdansk.pl/wiadomosci/Innowacyjnie-zarzadzana-szkola-Zwiazkowcy-mowia-STOP,a,45164
http://www.samorzad.lex.pl/czytaj/-/artykul/wsa-szkola-nie-moze-byc-traktowana-jak-lokal-uzytkowy-do-wynajecia
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Kontrowersyjna-szkola-w-Gdansku-Kokoszkach-zostala-otwarta,wid,16854827,wiadomosc.html?ticaid=116721
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35612,16181263,Prokuratura_wznawia_sledztwo_w_sprawie_szkoly_w_Kokoszkach_.html
http://www.tvn24.pl/pomorze,42/szkola-w-kokoszkach-dziala-nielegalnie-naruszono-prawo,587899.html
http://trybuna.eu/gdansk-szkola-to-nie-firma/
http://forum.trojmiasto.pl/praca-nowa-szkola-na-azaliowej-rekrutacja-nauczycieli-t542789,1,33.html
Dowiadujemy się z nich miedzy
innymi, że fundacja w 2013 roku otrzymała 28 milionów złotych
na otwarcie prywatnej sieci żłobków, które były publiczne (czyt. dla rodziców
bezpłatne) przez pierwsze dwa lata,
obecnie rodzice płacą za nie średnio 500 złotych miesięcznie. Ponadto
zarządzeniem prezydenta miasta Gdańska,
PI otrzymały we władanie nowoczesny obiekt o wartości 36 milionów złotych
na prowadzenie prywatnej-publicznej szkoły podstawowej.
Dodatkowym bonusem było wyposażenie szkoły za kwotę 2 miliony złotych oraz
przekazanie do dyspozycji
w pełni wyposażonej miejskiej biblioteki i nowej pływalni, będących częściami
składowymi obiektów oświatowych.
Czytamy tam również o postępowaniu
sądowym prowadzonym przeciwko prezydentowi Gdańska
z uwagi na wydanie zarządzeń z naruszeniem prawa, ze szkodą dla interesu
publicznego.
Z czym wiąże się nasza obawa?
Zastanawiamy się czy panowie wójtowie nie wiedzą, a może nie chcą wiedzieć,
że przekazywanie placówek oświatowych podmiotowi prywatnemu to najprostsza droga
do prywatyzowania majątku publicznego.
Majątku wypracowanego przez kilka pokoleń Babiczan. Taki szkodliwy proceder
szerzy się w ostatnich latach w Polsce.
Poczynione kilka lat temu zmiany w ustawie o systemie oświaty umożliwiły
przekazywanie przez władze samorządowe
placówek oświatowych stowarzyszeniom i fundacjom. Celem miało być ratowanie
małych wiejskich szkół,
które przejmowane przez rodziców przedłużały swoje istnienie.
Oprócz rodzicielskich organizacji powstających z troski o edukacją swoich dzieci
szybko pojawiły się jednak inne podmioty
zainteresowane nie tyle dziećmi co budynkiem i gruntem, niejednokrotnie
nabywanym z wysoką bonifikatą oraz środkami unijnymi,
które na inicjatywy oświatowe nietrudno pozyskać.
Kilka tygodni temu Minister Edukacji Narodowej wydała kuratorom oświaty
polecenie interweniowania
w sprawach oczywistych nadużyć. Prawne narzędzia interwencji są obecnie
wypracowywane.
Z prezentacji, jaką przedstawiła
fundacja na spotkaniu w urzędzie gminy ma wynikać,
że prowadzone przez nich placówki oświatowe to "wyspy dziecięcej szczęśliwości"
oraz "rodzicielskiej satysfakcji",
jednak analizując informacje prasowe oraz opinie rodziców dzieci, umieszczane na
forach internetowych,
dochodzimy do wniosku, że zdania są podzielone.
http://forum.trojmiasto.pl/zlobki-pozytywne-inicjatywy-t445429,1,160.html
http://nauka.trojmiasto.pl/Swietlica-w-szkole-jednak-do-dyspozycji-dzieci-n89354.html
Niezależnie od tego czy nowa szkoła
byłaby prowadzona przez Pozytywne Inicjatywy czy inną fundację lub
stowarzyszenie,
należy zadać sobie pytanie, kto ją będzie finansował, bo niewątpliwie subwencja
oświatowa nie pokryje wszystkich kosztów
prowadzenia szkoły. Kto zapewni kapitał na utrzymanie infrastruktury?
Istnieje obawa, że kiedy pieniędzy będzie brakowało, to rodzice mogą zostać
obciążeni opłatami.
SZKOŁA PROWADZONA PRZEZ FUNDACJĘ
TO:
Pozorne korzyści |
Rzeczywiste straty |
1. Poprawa warunków nauki w istniejących
na terenie gminy szkołach podstawowych poprzez zapewnienie miejsc w
nowej placówce oświatowej, likwidacja dwuzmianowości w obecnych
podstawówkach.
2. Bogata oferta zajęć dla dzieci,
włączanie do planów nauczania edukacji globalnej.
3. Podnoszenie jakości edukacji.
4. Szkoła otwarta w ferie i przez 1
miesiąc wakacji.
5. Sprawne zarządzanie placówką oświatową
dzięki elastycznemu systemowi zatrudniania pracowników.
6. Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań
organizacyjnych.
7.
Otwartość na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
8.
Uzyskiwanie przez gminę dochodu z wynajmu budynku szkoły.
9. Odciążenie gminy od prowadzenia
nowopowstających placówek oświatowych.
|
1. Brak ustalonego obwodu dla nowej
szkoły skutkujący możliwością przyjmowania wszystkich chętnych, a więc
również dzieci spoza terenu Gminy Stare Babice spowoduje, że istniejące
placówki będą przyjmowały uczniów z obecnych obwodów, a zatem nie
zmniejszy się wystarczająco liczba dzieci do nich uczęszczających.
2. Wszystkie zajęcia dodatkowe w wyniku
oszczędności prowadzone są tylko przez nauczycieli uczących w szkole.
Brak jasnej informacji dotyczącej treści realizowanych w ramach edukacji
globalnej, brak sprecyzowanych jasno w dokumentach szkolnych wartości,
na których opiera się wychowanie uczniów. O ofercie programowej szkoły
nie decydują zainteresowania i potrzeby rozwojowe uczniów ani zdolności
kierunkowe nauczycieli ale tematy, na które łatwo jest aktualnie
pozyskać środki unijne.
3. Małe doświadczenie fundacji w
prowadzeniu szkół, brak wyników zewnętrznego sprawdzianu po szkole
podstawowej uniemożliwia określenie poziomu nauczania w prowadzonych
przez fundacje szkołach. Uczniowie biorą udział w konkursach
wewnętrznych, a więc nie mogą skonfrontować swojej wiedzy i umiejętności
z uczniami z innych szkół. Znamienne jest, że w ofercie reklamowej
szkoły o samym nauczaniu raczej się nie wspomina.
4. Nauczyciele zatrudniani na podstawie
Kodeksu Pracy, bardzo nisko wynagradzani, rekrutujący się głównie
spośród młodych pedagogów, bez doświadczenia. Duża wymiana kadry
pedagogicznej poszukującej zatrudnienia w szkołach samorządowych.
5. Oszczędzanie na wynagrodzeniach,
nadmierne obciążanie nauczycieli godzinami pracy z uczniami powoduje
ograniczanie czasu na wyjścia i wyjazdy klasowe oraz kontakty z
rodzicami, możliwość zatrudniania nauczycieli bez pełnych kwalifikacji.
6.
-
obiady dla dzieci przygotowywane przez firmę cateringową, koszt
jednego obiadu około 10 zł (obecnie w szkołach gminnych 4 zł.)
-
zatrudnianie firmy sprzątającej, której pracownicy nie wspomagają
realizacji zadań szkoły,
7. O kształcie szkoły decyduje tylko i
wyłącznie fundacja, która jako jedyna musi zatwierdzić zmiany statutu
wnoszone przez organy szkoły. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, w
szkołach samorządowych zmian w statucie szkoły może dokonywać tylko
rada pedagogiczna, której przewodniczącym jest dyrektor szkoły, a ten ma
za zadanie uwzględniać wnioski i opinie rodziców w sprawach dotyczących
szkoły.
8. Wynajmująca budynek fundacja będzie
podmiotem (operatorem) korzystającym z pomieszczeń, boiska i wyposażenia
szkoły. Koszt remontów i zużytego sprzętu prawdopodobnie nadal będzie
ponosiła gmina.
9.
Pozbywanie się przez gminę zadań własnych jest cynicznym omijaniem
zapisów ustawy o samorządzie gminnym. Skutkuje również brakiem
możliwości jakiejkolwiek kontroli nad jakością realizacji powierzonego
zadania, w tym przypadku poziomu kształcenia uczniów.
|
FAKTY DOTYCZĄCE SZKÓŁ PUBLICZNYCH
DZIAŁAJĄCYCH OBECNIE NA TERENIE
GMINY STARE
BABICE:
-
Bardzo
wysoki poziom nauczania plasujący szkoły podstawowe wśród 10% najlepszych
szkół w Polsce.
-
Bogata
oferta edukacyjna, oparta na wysoko wykwalifikowanej i doświadczonej kadrze
pedagogicznej.
-
Współpraca z licznymi partnerami oświaty rozszerzającymi działalność szkół
na edukację artystyczną,
ekologiczną, aktywność na rzecz kultury fizycznej,
realizację zadań opiekuńczych i wychowawczych
wykraczających poza podstawowe
funkcje placówek oświatowych.
-
Realizacja innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
-
Realizacja programów współpracy ze szkołami europejskimi i wymiana
międzynarodowa dzieci i młodzieży.
KORZYŚCI Z OTWORZENIA
KOLEJNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PROWADZONEJ PRZEZ GMINĘ STARE
BABICE
-
Ustalenie
nowych obwodów szkolnych, spowoduje rozłożenie liczby uczniów na trzy
podstawówki
i zlikwiduje dwuzmianowość w istniejących szkołach.
-
Zmniejszenie obwodów przybliży szkoły dzieciom, a także zmniejszy koszty dowozu
uczniów do szkół.
-
Kadra
pedagogiczna trzeciej podstawówki zrekrutuje się głównie z nauczycieli obecnych
szkół gminnych,
którzy zapewnią bardzo wysoki poziom nauczania, jak dzieje się
to dotychczas.
-
Wyeliminowanie niebezpieczeństwa sprywatyzowania szkoły lub obciążania rodziców
choćby częściowymi kosztami jej prowadzenia.
-
Należyta
dbałość o majątek gminny.
-
Z powodu
wzrostu zaludnienia naszej gminy szkoły samorządowe będą się szybko wypełniały
uczniami.
SZANOWNI MIESZKAŃCY
Wszyscy
pamiętamy smutny finał współpracy naszej gminy z inną fundacją,
która swego
czasu kreśliła cudowną wizję wybudowania w Babicach szkoły wyższej z basenem.
Obecne realia są nieco inne, gdyż budynki w Zielonkach buduje gmina, czyli my
wszyscy, bo to z naszych podatków.
Tym samym nie należy się dziwić, ze rodzi się
obawa przed przekazaniem majątku publicznego
zewnętrznemu operatorowi.
Oby w przyszłości nie powtórzył się los dawnego
przedszkola w Latchorzewie przy ul. Warszawskiej
(potem był w nim market
budowlany SANBUD, a obecnie parking i pawilony przy LIDL-u),
czy starej siedziby
klubu Naprzód Zielonki.
Proponowane zmiany w kwestii prowadzenia nowej (-ych)
szkoły (-ół) mają wyjść na dobre. Ale, czy aby na pewno, lub też komu? ;-)
DZIAŁAJMY RAZEM
|