29
KONFRONTACJA WYNIKÓW POMIARÓW
USYTUOWANIA ELEMENTÓW MASZTU DZIESIĄTEGO
Jak
wspomniałem to w rozdziale 28, dla pełnego opisu usytuowania
elementów anteny nie dysponowałem informacjami
o wyglądzie i położeniu fundamentów obiektów skrajnego
masztu dziesiątego. Informacje te uzyskane zostały podczas
wspólnej wyprawy
2012.09.13 z Panem Maciejem Gędziorowskim i zaprezentowane w
postaci widoków obiektów w rozdziale 28.
Natomiast w niniejszym rozdziale określone zostaną wielkości
liczbowe charakteryzujące położenia obiektów pokazanych
w poprzednim rozdziale i odległości pomiędzy nimi oraz
porównane ich z podobnymi danymi uzyskanymi wcześniej.
Tak więc rozdział niniejszy jest kontynuacją tematyki
poprzedniego rozdziału
i jego uzupełnieniem o dane liczbowe obiektów w nim
pokazanych.
W
tym celu informacje uzyskane za pomocą systemu GPS podczas
naszej wyprawy zostały umieszczone na mapie Google Earth,
co umożliwiło określenie położenia fundamentów wszystkich
nóg masztu, wizualną i liczbową ocenę dokładności określenia
ich położenia oraz wyznaczenie położenia hipotetycznej jego
osi.
Przykładowo przytoczę parametry rozstaw fundamentów nóg, w
postaci odległości i kierunku. Dla nóg trzeciej i czwartej,
rys. 1,
rozmieszczonych równolegle do linii anten, są one równe:
odległość 25.17 m i azymut 218.03 stopni, natomiast dla nóg
drugiej i czwartej,
rozmieszczonych prostopadle do linii anten, rys. 2, podobne
wielkości są równe: odległość 21.97 m. i azymut 305.16
stopni.
Rys.
1 Odległość i azymut linii łączącej fundamenty nóg 3 - 4
masztu 10.
Dane
te wskazują, że odległości pomiędzy wskazanymi nogami, nie
są takie same. Są zawyżone w pierwszym przypadku (nogi 3 -
4)
i zaniżone w drugim (nogi 2 - 4). Świadczy to, że pomiary
ich położeń za pomocą systemu GPS nie są zbyt dokładne.
Rys.
2 Odległość i azymut linii łączącej fundamenty nóg 2 - 4
masztu 10.
Podobnie kierunkowe azymuty odbiegają od oczekiwanych,
równych ok. 211 stopni. W pierwszym przypadku (nogi 3 - 4)
azymut jest równy
ok. 218 stopni, w drugim (nogi 2 - 4) ok. (306– 90) = 215
stopni. Myślę, że było to spowodowane bardzo złą pogodą
i wysokimi drzewami otaczającymi te fundamenty, które
tworzyły wąski pionowy kanał utrudniający komunikowanie się
z satelitami.
Nie
dysponując innymi pomiarami, wykorzystałem tak określone
położenia nóg, dla określenia hipotetycznej osi masztu
dziesiątego.
Podobnie jak to czyniłem dla pozostałych masztów,
poprowadziłem przez fundamenty czterech nóg dwie przekątne,
przez nogi pierwszą i czwartą, rys. 3, oraz nogi drugą i
trzecią, rys. 4.
Rys.
3 Długość i azymut przekątnej poprowadzonej przez fundamenty
nóg 1- 4, masztu 10.
Rys. 4
Długość i azymut przekątnej poprowadzonej
przez fundamenty nóg 3 - 2, masztu 10.
Przyjąłem, że punkt ich przecięcia wyznacza oś masztu. Na
przytoczonych obrazach punkt ten został oznaczony i opisany
jako
"Oś masztu 10". Współrzędne tego punktu, rys. 5, są
następujące: szerokość geograficzna 52 stopnie 16’ 40.67’’ N
oraz długość geograficzna 20 stopni 53’ 27.67’’ E.
Rys.
5 Wyznaczenie współrzędnych osi masztu 10.
Dysponując punktem odniesienia w postaci środka masztu,
oznaczonego jako "Oś masztu 10", uzyskałem możliwość
określenia
w stosunku do niego położenia innych obiektów znajdujących
się w jego pobliżu.
Najbardziej interesująca, ze względu na oszacowania
całkowitej długości geometrycznej anteny,
czym się zajmowałem w rozdziałach 15 DŁUGOŚĆ ANTENY
OSZACOWANA ZE ZDJĘĆ
oraz 19 ROZWAŻANIA O USYTUOWANIU ELEMENTÓW ANTENY SKRAJNYCH
MASZTÓW,
jest odległość podstawy cewki masztu dziesiątego w stosunku
do jego osi, jak również kierunku i punktu upadku jego
trawersu
po wysadzeniu masztu przez saperów niemieckich, czym
zajmowałem się
w rozdziałach 09 OKREŚLENIE KIERUNKU UPADKU MASZTU SIÓDMEGO,
11 ODNALEZIENIE MIEJSCA UPADKU TRAWERSU MASZTU PIĄTEGO
i 12 ODNALEZIENIE MIEJSC UPADKU TRAWERSÓW MASZTÓW 2, 3 i 4.
Dlatego też podczas wspomnianej wyprawy, określone zostały
za pomocą systemu GPS i umieszczone na mapie Google Earth,
położenia: podstawy cewki dziesiątej, rys. 6, oznaczone i
opisane jako "Położenie podstawy cewki 10"
i dołu powstałego po upadku jego trawersu, rys. 7,
oznaczone i opisane jako „dół”.
Rys.
6 Odległość i azymut podstawy cewki 10 w stosunku do osi
masztu 10.
Rys.
7 Odległość i azymut dołu powstałego po upadku trawersu
masztu 10 w stosunku do osi tego masztu.
Tak
wyznaczone parametry określające położenia wspomnianych
obiektów (zastosowałem oznaczenia wykorzystywane
we wspomnianych rozdziałach 15,19, 11 i 12) odpowiednio są
równe: podstawy cewki Lcm, rys. 6, odległość 121.18 m.
i azymut 213.11 stopni oraz dołu po upadku trawersu Ldm,
rys. 7, odległość 118.01 m. i azymut 123.59 stopni.
Analiza parametrów określających położenie dołu, potwierdza
obie sugestie jakie poczyniłem wcześniej w innych
rozdziałach.
Pierwsza wynika z wartości zmierzonej odległości dołu od osi
masztu równej ok. 118 m.,
która jest podobna do takich wielkości (rozdziały 11 i 12)
określonych dla innych masztów, zbliżonych do wysokości
masztu.
Potwierdza to, iż maszt dziesiąty po jego wybuchowym
zniszczeniu również upadał prawie w całości.
Druga dotyczy kierunku jego upadku. Rzeczywiście maszt
dziesiąty, podobnie jak maszt siódmy (rozdział 9)
i pozostałe maszty anteny drugiej, położył się w kierunku
przeciwnym do położenia się masztów anteny pierwszej, czyli
na wschód.
Na rys. 8 przedstawiłem otoczenia masztów dziewiątego i
dziesiątego, dla pokazania różnic usytuowania podstaw ich
cewek
w stosunku do masztów, jak również podobnych kierunków i
odległości od osi masztów, dołów powstałych od upadku ich
trawersów.
Rys.
8 Usytuowanie głównych obiektów znajdujących się w
otoczeniu masztów 9 i 10.
Podobnie przeanalizować można
pomierzoną odległość podstawy cewki dziesiątej od osi masztu
dziesiątego,
równą ok. Lcm = 121 m. porównując ją z wartościami
określonymi wcześniej ze zdjęć (rozdział 9). W rozdziale tym
napisałem:
"Natomiast przy normalizacji względem
rozstawu masztów, rys. 10 część 15, odległości te były
odpowiednio równe: Lpm = ok. 137 m
i Lcm = ok. 123 m.
Jak wielokrotnie wspominałem
teren w pobliżu masztu dziesiątego uniemożliwiał
weryfikację,
które wyniki są bardziej prawdopodobne”. Obecnie uzyskane
wyniki można wykorzystać do porównania danych uzyskanych
ze zdjęcia i za pomocą systemu GPS.
Jak
widać zgodność obu wielkości określona różnymi sposobami
jest mniejsza od dokładności przyrządu GPS,
ich różnica jest równa: (123 – 121)m = 2 m.
Tak
więc z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że również
odległość odciągów przewodów Lpm,
masztu skrajnego dziesiątego od jego osi, trudna do
określenia z powodu małej odległości, za pomocą systemu GPS,
jak również za pomocą "skalowanych kroków", z powodu gęstego
zadrzewienia, zbliżona będzie do wartości określonej ze
zdjęcia
i równej Lpm= ok. 137 m. Takie też wielkości przyjęte
zostały z konieczności również dla nie istniejącego już
skrajnego masztu pierwszego,
rys. 9, będącego kopią rys. 12 z rozdziału 20b.
Rys.
9 Zaznaczone na szkicu osiedla Latchorzew położenia odciągów
przewodów, podstawy cewki i osi masztu 1.
Podczas naszej wyprawy w okolice masztu dziesiątego,
poczyniliśmy również próbę sprawdzenia rozmieszczenia
pozostałych obiektów,
pełniących funkcje pomocnicze, pokazanych na rys. 10,
będącego kopią rys. 1 rozdziału 28.
Rys.
10 Szkic rozmieszczenia elementów anteny koło skrajnego
masztu 10.
Szkic z rys. 10 nie powstał od razu.
Poprzedziły go liczne szkice, udoskonalane i uzupełniane w
miarę odnajdowania nowych elementów,
podczas kolejnych odwiedzin w okolicy skrajnego masztu
dziesiątego: w latach 2007.09.17; 2007.10.08; 2007.11.28;
2007.12.15,
rys. 6b rozdział 04.07, oraz podczas analizy zdjęcia w
październiku 2010 r i czerwcu 2011 r.,
znajdującego się na stronie
http://www.zemat.com/1944/,
potocznie zwane zdjęciami Luftwaffe z okresu Powstania
Warszawskiego,
fot. 1 rozdział 15.
Dlatego też po przyjęciu za
słuszne wartości Lcm = ok. 123 m. i Lpm= ok. 137 m.,
schemat przestrzenny usytuowania
i wykorzystania odciągów do odciążenia masztów skrajnych
oraz dodatkowych elementów mógłby wyglądać jak na rys. 11.
Jest to zmieniona kopia rys. 11 rozdział 15, w której
skorygowane zostały wymiary elementów głównych,
do wartości uzyskanych przy normalizacji zdjęcia wg
odległości pomiędzy masztami,
czyli do wartości odległości równych:
Lpm = ok. 137 m. i Lcm = ok. 123 m.
Rys.
11 Schemat przestrzenny z przybliżonymi wymiarami,
ilustrujący możliwe usytuowanie
i wykorzystanie odciągów do odciążenia masztów skrajnego
masztu 10.
Dla
większej przejrzystości na rys. 12 przedstawiłem w
powiększeniu widok odnalezionych końcowych elementów masztu
dziesiątego
i ich przybliżone usytuowania.
Rys.
12 Fragment otocznia masztu 10 pokazany w zbliżeniu.
Być
może, że nie jest to schemat ostateczny, ale w chwil obecnej
najbardziej prawdopodobny ze względu na podane wymiary,
jak i przeznaczenia, poszczególnych elementów skrajnych
masztów anteny, dziesiątego i pierwszego.
Oczywiście po przyjęciu, że położenie elementów masztu
pierwszego jest lustrzanym odbiciem
w poziomie takich samych elementów masztu dziesiątego.
Do
wizualizacji, pomiarów wykorzystany został system Google
Earth, materiały z wcześniejszych rozdziałów
oraz otrzymane od Pana Macieja Gędziorowskiego, dotyczące
naszej wyprawy opisanej w rozdziale 28.
Ireneusz Dobiech przy
współudziale Macieja Gędziorowskiego, październik 2012 r.
CIĄG DALSZY NASTĄPI