05 ROZWAŻANIA
DOTYCZĄCE INNYCH OBIEKTÓW NADAJNIKA
05.06 PRÓBA
OSZACOWANIA ROZMIARÓW BUDYNKU ELEKTROWNI ZE ZDJĘCIA LOTNICZEGO.
Jak przekonałem
się w trakcie moich dociekań, dotyczących usytuowania i rozmiarów
Elektrowni Nadajnika w Babicach,
wykorzystanie w tym celu map współczesnych i starszych, jak również
szkiców o tej tematyce,
nie zapewniło uzyskania wiarogodnych informacji. Bowiem materiały te,
jak wykazałem cechowały się małą dokładnością.
Umożliwiały one uzyskanie jedynie informacji ogólnych o usytuowaniu
obiektów Elektrowni. Było to wystarczające do stwierdzenia,
że obiekty znajdowane jesienią 2007 roku, na ogrodzonym terenie
wojskowym Fortu IIa, podczas przygotowań pod nowy budynek,
są pozostałością po Elektrowni. Jednak nie zapewniały szczegółowych
informacji o położeniu i rozmiarach obiektów Nadajnika,
w szczególności Elektrowni. Dlatego też poszukiwałem innych źródeł,
które dostarczałby takich informacji.
Takimi źródłami mogłyby być ich historyczne zdjęcia.
Jedynym zdjęciem
możliwym do upublicznienia, na którym pokazano otoczenie terenu wokół
linii symetrii anteny, LSA,
Nadajnika w Babicach, a więc obszar pomiędzy masztami piątym i szóstym,
na którym znajdowały się jednocześnie:
maszt piąty, drogi, budynki Elektrowni z obiektem do niego przylegającym
i Nadawczy, jest zdjęcie lotnicze. [1].
Niestety jest to zdjęcie nie najlepszej jakości i nie znormalizowane,
jednak stosunkowo wyraźne są kontury masztu piątego,
dróg i obiektu przylegającego do Budynku Elektrowni, mniej widoczne
Budynku Nadawczego.
Wykorzystując to
zdjęcie, którego kopię przedstawia Fot. 1,
wykonałem za pomocą programu ACAD szkic konturów ważniejszych obiektów,
przedstawiony na rys. 1.
Fot. 1 Zdjęcie
lotnicze okolic Nadajnika w Babicach, przed jego zniszczeniem.[1]
Rys. 1 Szkic
obiektów znajdujących się na zdjęciu Fot. 1.
Program
ten umożliwił mi znormalizować ten szkic, za pomocą znanych rozmiarów
rozstawu w poziomie nóg masztu piątego.
Wymiar ten był najbardziej
prawdopodobny, biorąc pod uwagę, iż zdjęcie zostało wykonane pod pewnym
kątem w stosunku do osi masztu.
Z kolei, znając odległość pomiędzy
masztami piątym i szóstym, wyznaczyłem linię symetrii anteny, równą
połowie tej odległości
od środka masztu. Odczytany rozstaw nóg masztu w
pionie nie różnił się znacznie od rozmiaru w poziomie,
dlatego też
wyznaczyłem orientacyjne również położenie pionowej osi masztu jako
połowa tej odległości.
Tak więc na tym poziomie winna przebiegać linia
anten, LA. Z tak znormalizowanego szkicu odczytałem
najbardziej wg mnie
prawdopodobne rozmiary interesujących mnie obiektów, głównie Budynku
Elektrowni, BE ,
i widocznego pod nim obiektu.
Na
podstawie opisu zamieszczonego w gazecie, o której wspominałem w części
05.04, Fot. 9, fragment którego przytaczam na rys. 2,
wiemy do czego on
służył. Napisano bowiem: „Celem chłodzenia kondensatora turbiny
względnie cylindrów Diesla,
urządzono obok hali silnikowej basen wodny,
z wodotryskiem oziębiającym wodę kondensatora.” {Być może, że na bazie
tego obiektu
zbudowano basen kąpielowy, z którego jeszcze w latach
sześćdziesiątych, ja z rodziną korzystaliśmy, o którym wspominam w
części 05.02.}?
Rys. 2 Fragment
tekstu dotyczącego opisu Elektrowni i jej związku z Budynkiem Nadawczym.
Odczytane
rozmiary ze szkicu tego obiektu, rys. 1, który nazwałem basenem wodnym,
BW,
są równe: w kierunku osi X, Xb = 29[m[, w kierunku osi Y, Yb =
22[m]. Celowo podaję rozmiary w ten sposób,
bowiem nie znając szczegółów
dotyczących obiektów, nie mogę się posługiwać pojęciami ich długości i
szerokości.
Natomiast
orientacyjne rozmiary Budynku Elektrowni, BE, odpowiednio wynoszą;
minimalne Xemin = 37[m] i Yemin = 25[m]
(oznaczone zielonym kolorem) i
maksymalne Xemax = 45[m] i Yemax = 27[m] (czerwony kolor).
Podaję dwie
grupy pomiarów, ponieważ kontury obiektów są nie regularne.
Odpowiednio
odległość BE od drogi w przybliżeniu jest równa: w pierwszym przypadku
8[m], w drugim 6[m].
Środek BE od
linii symetrii znajduje się w odległości ok. 75[m].
Odległość skrajnej
ściany BE od rozgałęzienia dróg, na poziomie którego znajduje się zakręt
drogi głównej, jest rzędu 8[m].
Warto zwrócić
uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, rozmiar BE w kierunku osi X ,
oszacowany w części 05.05, rys. 2 , wynoszący ok. 43[m]
i odczytany w
tej części są zbieżne. Po drugie, z końcowego fragmentu tekstu
zamieszczonego na rys. 2, dowiadujemy się:
„prąd z tych generatorów
odprowadzony kablami podziemnymi do następnego budynku służy do
poruszania alternatorów
wytwarzających prądy wysokiej częstotliwości.”
Można stąd wnioskować, że kable te nie były zakopane w gruncie,
ale na
pewno docierały do drugiego budynku, Budynku Nadawczego, BN, tunelami,
kto wie czy nie tymi o których pisałem w części 05.05.
Kontynuując
tematykę ELEKTROWNIA, wydaje się celowe skonfrontowanie, szkicu rys.
1, wykonanego ze zdjęcia lotniczego Fot.1,
ze szkicem sporządzonym z
mapki turystycznej o najmniejszej skali, jakim jest mapka turystyczna
ŁOSIOWE BŁOTA,
którą pokazałem na rys. 7d w części 05.02. Szkic taki
należy znormalizować w stosunku do szkicu otrzymanego ze zdjęcia
lotniczego.
Można to wykonać, tak jak uczyniłem to na początku,
posługując się rozstawem „nóg” masztu piątego w kierunku osi X,
wynoszącego 24[m],
widocznego na szkicu ze zdjęcia lotniczego. Wykonałem
jego normalizację i przedstawiłem jej szkic na rys. 3.
Rys.
3 Normalizacja szkicu ŁOSIOWE BŁOTA obejmującego teren pomiędzy masztami
4 i 6,
dokonana z wykorzystaniem rozmiaru rozstawu „nóg” masztu 5,
wynoszącego 24[m].
Taka
normalizacja zapewniła oczekiwaną odległość pomiędzy masztami piątym i
szóstym, równą 384[m],
ale odległość pomiędzy masztem czwartym i piątym
była równa 387[m], czyli znacznie większa od rzeczywistej.
Podobnie
różne były odległości nóg masztu szóstego i masztu czwartego.
Odpowiednio wynosiły 27[m] i 22[m].
Dane te potwierdzają, że mapa ta
wykonana została bardzo nie dokładnie.
Utrudnia to bardzo porównanie obu szkiców. Jednak zdecydowałem się wziąć
pod uwagę dla porównania,
zmniejszony fragment szkicu przedstawiający
wycinek mapy, obejmujący teren pomiędzy masztami piątym i szóstym,
przedstawiony na rys. 4. Tak przygotowany szkic połączyłem ze szkicem
podobnego terenu, otrzymanym ze zdjęcia lotniczego, rys. 1,
który w
nieco zmienionej postaci, (pominięte zostały dla większej przejrzystości
niektóre wymiary), pokazałem na rys. 5.
Połączone szkice, rys. 4,
wykonany w żółtym kolorze i rys. 5, barwy zielonej, przedstawia rys. 6.
Jako punkty „zszycia” obu szkiców przyjąłem nogi masztu piątego w
kierunku osi X.
Rys. 4 Szkic
fragmentu mapy ŁOSOWE BŁOTA, przedstawiający znormalizowany rozstawem
nóg masztu 5, obszar pomiędzy masztami 5 i 6.
Rys. 5
Uproszczony szkic wykonany ze zdjęcia lotniczego.
Rys. 6 Nałożone
na siebie oba szkice: szkic rys. 4, fragment mapy ŁOSIOWE BŁOTA i szkic
rys. 5, sporządzony ze zdjęcia lotniczego.
W
podobny sposób jak połączyłem szkic Łosiowe Błota, rys. 4, ze szkicem
zdjęcia lotniczego, rys. 5, połączyłem szkic rys. 7,
sporządzony z mapy
satelitarnej z 2008 roku, także barwy żółtej, kiedy istniały jeszcze
warsztaty i basen kąpielowy, ze szkicem, rys. 5.
Rys. 7
Uproszczony i znormalizowany szkic ze zdjęcia satelitarnego z 2008 roku
obiektów na terenie wojskowym.
Rys. 8 Nałożone
na siebie oba szkice: szkic z rys. 7, fragment mapy satelitarnej i
szkic rys. 5, sporządzony ze zdjęcia lotniczego.
Połączone
oba szkice przedstawia rys. 8. Jest widoczne, że ogólnie na obu
szkicach, rys. 6 i rys. 8,
tereny w pobliżu Elektrowni się pokrywają.
Jednak znacznie się różnią zarysy dróg i ścieżki. Jest to zrozumiałe,
gdyż w ciągu prawie siedemdziesięciu lat teren wokół Nadajnika się
zmienił.
Dla wykazania,
gdzie byłyby usytuowane BE i BN, określone na podstawie wybranych map
współczesnych i dotychczasowych dociekań,
przedstawione w części 05.03,
rys. 4 i rys. 5., połączyłem je ze szkicem, rys. 5, wykonanym ze zdjęcia
lotniczego, rys. 1.
Połączone szkice odpowiednio przedstawiają rys. 9,
budynek BE nie przesunięty względem BN, i rys. 10, BE przesunięty w
stosunku do BN.
Rys. 9 Połączone
szkice: z części 05.03 rys. 4 (BE nie przesunięty względem BN) i z rys.
1.
Rys.
10 Połączone szkice: z części 05.03 rys. 5 (BE przesunięty względem BN)
i z rys. 1.
Rysunki te
potwierdzają tezę, że BE i BN, położenie których określone zostały na
podstawie współczesnych map,
znajdują się w oczekiwanych miejscach, ale
różnią się od rzeczywistych ich rozmiarów i usytuowania, odczytanych ze
zdjęcia lotniczego.
W chwili obecnej na podstawie analizy zdjęcia
lotniczego otoczenia Nadajnika, Fot. 1, określone z jego szkicu, rys. 1,
rozmiary BE i BW oraz usytuowanie BE, BW i BN są najbardziej wiarogodne.
LITERATURA:
[1]
http://www.warszawiak.eu/index.php
Radek OLEFIR Transatlantycka Stacja Nadawcza.
Ireneusz Dobiech, czerwiec 2010 (napisane
w lutym 2010 r.)
CIĄG DALSZY NASTĄPI
|